بهزیستی با اقدامات دولت سیزدهم به سازمانی نسل نو تبدیل شد/ برگزاری اولین آزمون اختصاصی استخدامی افراد دارای معلولیت

علی محمد قادری معاون وزیر کشور و رئیس سازمان بهزیستی کشور شب گذشته در برنامه صف اول شبکه خبر به مناسبت هفته بهزیستی حضور یافت و اقدامات این سازمان را تشریح کرد. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره مهمترین اقدام هایی که در دولت سیزدهم در این سازمان انجام شد، گفت: اقدامات این دولت به خصوص رئیس جمهور شهید باعث شد تا این سازمان به سازمان نسل نو تبدیل شود.

برگزاری اولین آزمون اختصاصی استخدامی افراد دارای معلولیت

قادری به برگزاری آزمون اختصاصی ویژه معلولان اشاره کرد که برای نخستین بار با همت سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد و آن را  به عنوان اتفاق مهم دانست که سالها بود مغفول مانده بود.  

به گفته وی،افراد دارای معلولیت که دارای دانشنامه لیسانس تا دکترا بودند دراین ازمون شرکت کردند که نتیجه ان منتشر شده است.  

او با بیان اینکه سازمان بهزیستی بیش از ۱۶۰ کد خدمت و فعالیت را دارد ، اظهار کرد:  افراد دارای معلولیت و بانوان سرپرست خانوار یا افراد در معرض اسیب از این سازمان خدمت دریافت می کنند که در کل می توان گفت این سازمان در سه سطح پیشگیری ، اجتماعی و توانمندی  به ۷.۹ میلیون نفر  خدمت ارائه می دهد.

صفر شدن پشت نوبت مستمری مددجویان

قادری در خصوص اینکه بیشترین خانواری که تحت پوشش بهزیستی هستند در کدام طیف قرار دارند، بیان کرد: افراد دارای معلولیت طیف وسیعی هستند که از طریق کمیسیون های این سازمان ورود می کنند .امروز اعلام می کنیم که عموم فعالیت های ما که در صف انتظار بودند در این سه سال از سوی رئیس جمهور شهید و همراهی ایشان کسی اکنون در نوبت نیست و خدمت مستمری را دریافت می کنند.   

او در ادامه درباره میزان  جذب استخدامی افراد دارای معلولیت گفت:  این کار فاخر ممتاز و چشم نواز با اهتمام محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ، لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و داودمنظور رئیس سازمان برنامه و بودجه انجام شد. البته باید گفت که از نظر ضرایب فنی و بودجه کارهای لازم را انجام دادند و این کار شکل گرفت. 

جذب افراد دارای معلولیت در ۴۶ دستگاه اداری
به گفته قادری سال گذشته بحث تنظیم دفترچه های آزمون در دستور کار قرار گرفت و افراد هم به صورت بومی و بر اساس منطقه و رشته  در ۴۶ دستگاه مانند وزارت امور خارجه ،وزارت نفت و ... آزمون دادند.  

رئیس سازمان بهزیستی یکی از افتخارات این سازمان  را استعدادهای افراد دارای معلولیت به خصوص انهایی که از نظر علمی توانمند هستند عنوان کرد و گفت:  در حال تناسب سازی و جاگیری این افراد در نقاط مختلف استان ها و در دستگاه های مختلف هستیم.  

او افزود: بیش از ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت  برای بار اول در ازمون اداری و استخدامی کشور شرکت کردند که از این تعداد حدود ۴۳۰۰ نفر در  ۴۶ دستگاه پذیرفته خواهند شد.    

قادری با اشاره به اینکه باید ۳ درصد از استخدام شدگان کشوری در دستگاه های اجرایی افراد دارای معلولیت باشند که کارامد و سرامد هستنداظهار کرد: قوانین نیاز به اراست و ویراست و توجه و اهتمامی دارد که افراد باید انجام دهند تا دستگاه ها در ان همسویی برای اجرا داشته باشند چراکه دستگاه ها  طبق قانون و ابلاغ جذب سه درصد از کارکنان خود از بین افراد دارای معلولیت را اجرا نمی کردند  و همکاری شایسته ای برای اجرای این قانون انجام نمی دادند ولی امروز دیگر با کارهایی که انجام شد زیرساخت بسیار مناسبی برای مطالبه این قانون سه درصد انجام شد  نه ان چیزی که امسال و سال گذشته بود بلکه ظرفیت ۱۲ سال گذشته بازیابی شد .بطوریکه  سه درصد هایی که در وزارتخانه ها در این مدت جذب نکرده بودند و سازمان بهزیستی کشور ان را انجام داد.  

او در باره اینکه افراد دارای معلولیت که استعداد و قابلیت ان را دارند که کارآفرینی کنند ایا سازمان بهزیستی دراین زمینه هم فکری کرده است یا خیر گفت: عزیزانی که دانشنامه دارند در این کار ورود کردند تا مسیر باز شود . 

افزایش اعتبار حوزه اشتغال به ۱۲ هزار میلیارد تومان

به گفته قادری سازمان بهزیستی از ابتدای دولت ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت که به ۱۲ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت .همچنین امروز  صف انتظاربرای افراد دارای معلولیت که درخواست ایجاد اشتغال بر اساس مهارتی دارند، نداریم چون با همکاری وتسهیلگران در سازمان  بهزیستی و تفاهم نامه یی که با بنیاد داریم در حال انجام است تا رقمی که در سال گذشته در جشنواره شهید رجایی رتبه اول در ایجاد اشتغال را بدست آوردیم ۹۸ درصد موجب اشتغال سازی شده است.  

قادری درباره این که در چه زمینه هایی ایجاد اشتغال شده است، اظهار کرد: با ارائه این تسهیلات و وام ها شغل های دانش بنیانی ، مزرعه خورشیدی داریم و افرادی که کارگاه و کارخانه دارند یا درمشاغل خانگی و دیگر موضوعات فعالیت می کنند این تسهیلات با صحت و اعتبار سنجی صورت گرفته  از سوی بانک های عامل به آنها پرداخت شده است.  

او در ادامه با بیان اینکه آیا بانک ها به وظایف خود در پرداخت تسهیلات عمل کرده اند، بیان کرد: با توجه به اینکه تکالیفی برای انها در بودجه سالانه تنظیم می شود  اما ما انقدر پیگیر بوده ایم که تراز بانکهای عامل مانند بانک ملی، توسعه و رفاه و... عملکرد انها بالای ۹۰ درصد است و توانستیم حداکثر منابع را دریافت کنیم البته برخی از بانک ها هم با ما همکاری نکردند اما از منابع دیگر یعنی جز سه و چهار ترکیبی استانی ها منابع خود را پوشش دادیم.  

قادری از بردن نام بانک هایی که برای این قشر در پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغالزایی همکاری نکرده اند پرهیز کرد و  گفت: بانکها و دستگاه هایی که نتوانسته اند با سازمان بهزیستی ارتباط برقرار کنند توفیق به خدمت به اینها را از دست داده اند . از زمانی که شورای عالی اشتغال تشکیل شد ان بانکها در این شورا حضور داشتند و با حضور انها چندین مصوبه برای این سازمان داشته و  این اقدام با رویکرد به میدان اوری و پاسخگویی شورای عالی اشتغال  با زحمات وزیر کار و رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد . هرچند برخی از بانکها برخی از تکالیف خود را انجام نداده اند و ارائه تسهیلات دیگر را مطرح می کردند اما توانستیم از منابع دیگر ان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را دریافت کنیم .  

او درباره کل بودجه این سازمان گفت: عموما ۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار نهادهای حمایتی و برخی مجموعه ها قرار می گیرد که اینها برای افراد کم توان و معلول تسهیلگری می کنند.


۴۵ هزار مسکن در دست ساخت تا پایان سال تکمیل می شوند

رئیس سازمان بهزیستی درباره شرط واگذاری مسکن به افراد تحت پوشش این سازمان هم گفت: یکی از شرایط واگذاری مسکن این است که باید افراد سرپرست خانوار بوده و دارای پرونده در سازمان بهزیستی کشور باشد. افراد دارای معلولیت که دارای ملاحظاتی است به صورتی که اهلیت سنجی شود واگر فرد خانه داشته  باشد نمی تواند از تسهیلات مسکن استفاده کند. تاکنون ما ۱۶۰ هزار خانواده را در سازمان بهزیستی رهگیری کردیم که از این تعداد ۱۲۰ هزار خانور شهری بوده و ۴۰ هزار خانوار روستایی هستند .  

قادری افزود: از طرفی انهایی که خودمالکی هستند و دارای زمین در شهر یا روستا هستند  بهزیستی در چند مرحله با خانواده ها همکاری می کند تا مسکن خود را بسازند. کارانهایی که در نظام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند پیش می رود بطوریکه بخشی از منابع مالی را سازمان بهزیستی به صورت بلاعوض کمک می کند و در شهرها و روستاها که جمعیت کمی دارند برای ساخت مسکن این قشر بیناد مسکن انقلاب اسلامی ورود میکند و وام کم بهره می دهد  

به گفته او، این سازمان ۳۰ درصد ازمیزان ساخت مسکن در ۱۸ سال را در مدت سه سال انجام داده که اگر ۴۵ هزار مسکن در دست ساخت را تا پایان سال تکمیل کنیم  جدا از تفاهم نامه ما با بنیاد سازمان مستصعفان برای افراد دومعلولی بیش از ۱۶ هزار واحد خانه ساخته شده است .  

او درباره اولویت واگذاری هم گفت: افرادی که مراجعه می کنند اگر زمینی داشته باشند منابع ۱۰۰ درصد از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شده است در حال حاضر هم پشت نوبتی در این زمینه نداریم و هر کسی که دارای پروانه شهری و یا خرید منزل بود منایع در اختیار انها قرار دادیم.

 کاهش حضور معتادان متجاهر و کودکان کار در سطح شهر تهران
او در زمینه اقدام های این سازمان درباره کودکان کا رهم گفت: شورای اجتماعی کشور مکرر به خصوص با هدایت وزیر کشور و همکاران در زمینه اسیب های اجتماعی اهتمام داشته اند و مدافع بوده اند. در زمینه کودکان کار در قانون امده است که سازمان های مختلفی وظایفی در این خصوص دارند  اما اکنون نسبت به گذشته در سطح شهر تهران با تغییراتی که دیده می شود نشان از نگرش و اهتمام دولت نسبت به اسیب های اجتماعی است .  

قادری درباره امار مربوط به کودکان کار گفت: قطعا در این خصوص رهگیری وغربالگری شده است .اما موضوع اصلی اتباع است که به هر دلیلی وارد پایتخت شده و دارای خانواده هستند اما در کل ما شاهد کاهش امار کودکان کار در شهر تهران  هستیم که در بخش استان ها هم استانداران شیوه نامه ها را برای همکاری با سایر سازمان ها انجام می دهند. 

به گفته او امار متفاوتی از کاهش افراد متجاهر و کودکان کار داریم و این ملموس در سطح شهر دیده می شود . 

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه پذیرش هر فرداز سوی بهزیستی از طریق دستور دستگاه قضایی انجام می شود، خاطرنشان کرد:  هر اتفاقی در شهر بیفتد و نیاز به حضور شهروندی در اتباع و غیراتباع  در این سازمان باشد سازمان بهزیستی زیرساختهای لازم را در ماموریتها دارد.  

 قادری درباره ارائه خدمات در این حیطه هم گفت: زنجیره یک زنجیره مبسوطی است از بازپیوندی ، کار مدیریت موردی، مددکاری لازم ، ارتباط با دستگاه قضایی برای گفت و گو با خانواده انها و تحصیل کودکان کار است و یا اموزش و غربالگری پزشکی در مراکز انجام می شود.


فعالیت ۵ هزار نیروی متخصص در اورژانس اجتماعی ۱۲۳ 
رئیس سازمان بهزیستی درباره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ هم اظهار کرد: در حوزه اسیب های اجتماعی اتفاق و اختلالی که برای افراد بیفتد مردم با ۱۲۳ تماس می گیرند که ما ۵ هزار نیروی متخصص در این حوزه داریم حتی رانندگان ما کارشناس هستند که به همراه روانشناس و مددکار به محل اعزام می شوند و موضوعاتی که در اسیب های اجتماعی دیده می شود را پوشش می دهند . 

او در اینکه چه افرادی با ۱۲۳ تماس می گیرند بیان کرد: کودک آزای، سالمند ازاری ، همسر ازاری و ... از جمله مواردی  هستند که یا همسایه ها و یا مردم گزارش می دهند . حتی گاهی بحث ربایش، ازار و موضوعات دیگردر مسیر ترمینال ها  و ... ممکن است با این شماره تماس گرفته شود تا سازمان بهزیستی ارجاع  و ساماندهی انجام دهند.  

قادری درباره میزان امار روزانه تماس با این سامانه هم گفت: ما خط ۰۹۶۲۸   صدای مشاور اعتیاد داریم که نیم میلیون نفر در سال تماس می گیرندو  خدمات مشاوره دریافت می کنند. خط ۱۴۸۰  مشاوره هم بصورت رایگان است که همکاران در مجموعه ای در سکویی مشاوره روانشناختی ارائه می دهند که  حتی حوزه بالینی هم دارد. این خط خط پرتماسی  است. اینها همه به خط پلیس هم متصل است که مواردی که نیاز به ارجاع دارد کار انجام می شود . 

او در خصوص  اینکه اگر فردی بخواهد تحت پوشش این سازمان قرار بگیرد باید دارای چه شرایطی باشد، گفت: پرونده ها ازصف انتظار خارج شده انچه اهمیت دارد فردی با تایید کمیسیون اجتماعی تامین اجتماعی اگر از کار افتاده باشد همسرش می تواند به عنوان بانی اقدام کند و در مسیر دریافت خدمات این سازمان قرار گیرد. اگر افرادی بیمار شوند و پایدار شود و به معلولیت بینجامد انها هم کارت معلولیت می گیرند.


رشد ۹۰۰ درصدی پوشش حق پرستاری  
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به بحث پرداخت حق پرستاری به خانواده هایی دارای معلولیت اشاره کرد و گفت:  امسال ۴۵ هزار خانواده در صف انتظار بودند که  باید از این خدمات بهره مند می شدند که این تعداد را تحت پوشش قرار دادیم و ۹۰۰ درصد رشد در استان ها داشتیم و امروز هم مصوب شد تا ماه دیگر کارهای نهایی برای پرداخت انجام می شود.  

قادری افزود: نسبت به ابتدای دولت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای مادر و یا همسر فداکاری که  از فرد دارای ضایع نخاغی پرستاری می کردپرداخت می شدکه به   دو میلیون و ۱۰۰هزارتومان افزایش یافته است  و قرار است  این مبلغ از سوی هیات دولت افزایش یابد.

۵۹ خدمت ستاره دار و خدمات رایگان بستری

او درباره اینکه برخی از بیماری ها از زیر پوشش این سازمان خارج شده اند را تکذیب کرد و خاطرنشان کرد: ما صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج داریم . ما که بیمه گر نیستیم و با توجه به سیاست ها و قوانین عمل می کنیم. ۵۹ خدمت در این دولت ستادره دار شد و مردم ما در حوزه کاردرمانی و گفتار درمانی و .... از تخفیفات لازم بهره مند می شوند. افراد دهک پایین  نیز رایگان بیمه می شوند و هر فرد دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان قرار می گیرد مانند بیماری ای بی، اس ام ای و ... دسته بندی می شوند حتی  بینایی شنوایی اختلال روان و جسمی و حرکتی و ...هم در این دسته قرار دارند. تاکنون  بیش از یک و میلیون و ۵۰۰ هزار افراد معلول را تحت پوشش داریم.  

سالانه ۶۰ هزار نفر در حوادث دچار معلولیت می شوند

به گفته قادری باید گفت هر سال بر اثرسوانح جاده ای و حوادث ۶۰ هزار معلول به سبد سازمان بهزیستی اضافه می شود و از این رو معلولیت به سه بخش حین تولد،  سوانح جاده ای و حادثه باعث می شود  هر ساله عده ای را به سمت سازمان بهزیستی سوق بدهد.  

متناسب سازی معابر شهری برای معلولان  
رئیس سازمان بهزیستی درخصوص نقش این سازمان در متناسب سازی معابر  گفت: اقدام های در زمینه پایانه ها معابر شهری و دستگاه های ادار ی و سازمانی ...  انجام شده است .در سازمانی کمتر دیده می شد که رمپی را برای ورود و خروج افراد دارای معلولیت نداشته باشد مگر سازمانی د این موارد را فراموش کرده باشد که موارد بسیار اندک است.  
قادری افزود: چند بخش در این حوزه وجود دارد، درگاه نرم افزاری که وزیر کشور مسئولیت ان را دارد و سازمان بهزیستی مجری ان است. امار نشان می دهد که رو به رشد است .  

به گفته او درباره کارهایی که باید دستگاه ها برای معلولان  به تناسبی  کار خود انجام دهند خیلی قاطع هستیم  و شوخی نداریم و از معلولان حمایت می کنیم  سازمان بهزیستی کارهای فاخر و بدیع انجام داده و در حال انجام هستیم.

این برنامه را اینجا نگاه کنید.

کد خبر 113534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =